Revista Echos Francophones 2011

sâmbătă, 19 martie 2011

Hobby: Lectura… - Partea a doua-

În articolul cu același nume din numărul 2 al revistei Iuventa am concluzionat că lectura încă se află în tagma pasiunilor femeilor, după ce am răspuns la întrebarea Ce mai citesc astăzi femeile? prin evidențierea rezultatelor studiilor recente privind preferințele femeilor în domeniul cititului. Lăsând deoparte beletristica, încadrată în continuare în alegerile reprezentantelor sexului frumos, remarcăm creșterea neașteptată a vânzărilor în rândul scrierilor de tip jurnal, făcute mai ales de către femei ce apar des pe sticlă, considerate – a priori, după mine,-  modele de viață, de n ori femeie și ni se demonstrează că, în privința lecturii, ne aflăm în epoca revistelor destinate femeilor.
Spre exemplificare, aducem rezultatele studiului realizat de cei de la FamousWhy, acel top 10 al celor mai citite reviste din România ( Tabu, Ciao, Joy, Glamour, Bravo Girl, Popcorn, Bolero, Spy, Diva și Cosmopolitan )[i]  și cel de pe www.topfeminin.ro[ii] , care relevă o altă distribuție a preferințelor femeilor în domeniul lecturării revistelor: Ioana, Formula As, Avantaje, Unica, Tabu, Lumea femeilor, Joy, Cosmopolitan, Bolero și The One. Bineînțeles, acestora, care apar ca obiect fizic, palpabil, cu un design atractiv , cu subiecte de actualitate, dar iterative și cu figuri lucrate artistic ( cu photoshop!), li se adaugă și numeroasele reviste on-line, care fac mailurile tinerelor femei să abunde în newsletters legate de rețete miraculoase de slăbit, de ultimele tendințe în materie de accesorii sau de must-have-urile anului 2011.
De unde acest timp al dominației revistelor? La fel ca în istorie, schimbările s-au produs mai ales pe cale revoluționară, în sensul că avem parte în mass-media de o revoluție a informației, una mai degrabă cantitativă decât calitativă, mulată pe silueta fenomenului numit globalizare.
Răspund aceste reviste raportului cerere- ofertă? Sau acesta este un pseudo-raport, în sensul că se induce o nevoie de lecturare, o falsă dependență de mondenități, o exacerbare a dorinței de publicitate îndreptată contra conservării planului intim, privat? Revistele mondene sunt atât de …cumpărate, pentru că publicul feminin simte nevoia de îmbogățire socio-culturală, științifică, educativă etc. sau pentru că e la modă să știi despre lumea mondenă? Iar această ultimă posibilă explicație, traduce cumva afinitatatea femeii față de modă, modernitate, public, față de euforia generată de acel a fi mereu în centrul atenției? Poate nu ar trebui să mergem chiar atât de departe cu presupozițiile, însă, după secole guvernate de masculinitate, după ce sfera mondenă, publică, a fost pigmentată exclusiv de testosteron, după ce bărbații au deținut controlul și conducerea, era timpul ca femeile să se facă auzite și văzute, admirate, cucerind spațiul public.
Femeile de azi nu mai sunt domnițele de altă dată, care citeau în balcon, cufundându-se în romanele de dragoste, sub clar de lună, învăluite în mireasmă de trandafiri. Și-au păstrat reveria, romantismul, dar și le relevă într-un mod distinct, în fața unei ciocolate aburinde, răsfoind revistele pline de promisiuni, de rețete ale succesului, de imaginile retușate ale realității. Identificăm un cod al lecturii în zilele noastre, un cod al preferințelor, al stilului de scriere, de căutare și reperare a modelelor.
În ciuda acestei uniformizări în masă prin accederea la regulile creațiilor mondenităților (și/ sau despre mondenități, vedete, staruri), femeile reușesc să se reinventeze continuu, renunțând la a mai fi cevá ( Tudor Arghezi) din coasta lui Adam.
 Întrebare: Ce este lectura pentru femeile de astăzi?
Răspuns: Un hobby care se perpetuează, prin reinventare.