Revista Echos Francophones 2011

miercuri, 9 februarie 2011

Mass-media ar trebui să-și asume responsabilități educaționale față de public



            Depășind problemele de natură istorico-politică, recunoscând libera circulație a informațiilor augmentată de procesul actual al globalizării, care vine în asociație cu îndemnul la respectarea integrală a drepturilor omului, mass media trebuie să pună accentul asupra calității programelor și mesajelor transmise și, implicit, să-și asume responsabilități educaționale față de public.

           În primul rând, este necesar să subliniem că prin educație înțelegem acel tip particular de acțiune umană, care are sarcina de a pregăti omul ca element activ al vieții sociale și o cultivare a individului-parte a publicului- din punct de vedere moral, intelectual și socio-cultural prin selectarea și transmiterea unor informații veridice, folositoare, transparente.
           În al doilea rând, este imperativ să explicăm sensul lexemului calitate, uzitat spre susținerea tezei; calitatea implică anumite imunități epistemice ca infailibilism, indubitabilitate, incorigibilitate, sau măcar veridicitate, transparență și protejarea moralității, fără îngrădirea libertăților și drepturilor omului.
Totodată, susținem teza conștientizând și acceptând faptul că mass-media are un real impact asupra publicului. Spre exemplificare, aducem în argumentație corelarea rezultatelor studiului "One Television Year in the World - 2010 edition" : „În 2009, pe lângă faptul că la nivel global consumul de televiziune nu a fost afectat de criză, s-au înregistrat și noi recorduri, media zilnică de vizionare fiind de 3 ore și 12 minute" (Jacques Braun, vicepreședinte al Eu-rodata TV Worldwide), cu faptul că există o relație aprobată de cercetători între dependența de TV și de internet și manifestarea sindromului ADHD1 la copii și cu faptul că, în condițiile acestui mare segment temporal petrecut în contact cu mass-media, mesajele primite trebuie să fie calitative.
            În același timp, un apel la responsabilizarea mass-mediei este făcut în mod public de către personalități, de către oamenii simpli, preocupați de educarea tinerilor și a copiilor, și, restrângând extensiunea, de către Consiliul Național al Audiovizualului în România și de noile motoare de căutare care selectează mai bine informațiile spre a nu periclita dezvoltarea armonioasă a copiilor și a adolescenților.
             Un alt aspect important, de actualitate, care susține imperios asumarea de responsabilități educaționale de către mass-media față de public, este tocmai faptul că astăzi, mass-media este înscrisă într-un climax care se suprapune peste influențarea tot mai mare a oamenilor – de pildă, prin comunicarea de masă- , drept pentru care, această dezvoltare nu trebuie să coincidă cu anticlimaxul omenirii.
            Prin urmare, trăind într-un sat global, în care educația și moralitatea sunt condiții pentru ceea ce considera Kant „perspectiva fericirii viitoare a neamului omenesc”, iar monopolul mass-mediei este observabil atât la nivelul cifrelor, cât și la nivel subiectiv, personal, aceasta trebuie să-și asume responsabilități educaționale față de public.

1 http://www.copilul.ro/copii-6-11-ani/sanatate-scolari/Cauze_posibile_ale_ADHD-a500-7254.html , http://www.copii.psiholog-bacau.net/ADHD.htm , http://www.psiho.eu/?p=95